Laddar, vänta lite...

Reklamationer, Byten & Returer

Vi på Uttaget Belysning vill självklart att du ska vara nöjd med ditt köp. Därför ger vi dig som är privatkund alltid öppet köp för att se om just din lampa eller dina utemöbler passar i ditt hem. Det enda villkoret är att varan kommer tillbaka i originalskick, och inom 14 dagar efter köp.

Returer

För att ta ställning till om du vill ha en vara måste du kunna undersöka den. Men om du ska kunna lämna tillbaka något måste den vara i så kallat väsentligen oförändrat skick. Om du har använt en vara eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka vidhåller vi oss rätten att kräva ersättning för varans värdeminskning.

Förpacka varan väl i oskadad originalförpackning, och kom ihåg att du alltid har ansvar för en retur tills dess att den kommit fram - spara ditt inlämningskvitto för säkerhets skull.

Om en vara är felexpedierad eller felaktig står vi självklart för returportot. Följ stegen nedan för att skicka tillbaka dina varor till oss.

  1. Informera oss på support@uttaget.se att du avser att göra en retur eller vill byta din vara. Invänta ett godkännande från oss innan du fortsätter.
  2. Vi kommer skicka dig en retursedel, som du ska skriva ut och fästa på paketet som ska skickas tillbaka. För de flesta av våra produkter tillämpar vi FRI returfrakt, men på grund av säsongsvariationer för våra julgranar, julbelysning och våra utemöbler ombesörjs returfrakt på dessa av dig som kund.
  3. Paketera dina produkter väl. Originalemballaget ska vara oskadat och inga lappar eller fraktsedlar får fästas på originalemballaget. Vi rekommenderar att man använder bubbelplast, för att minimera risken för skador på paketet. Detta eftersom produkterna är dina fram till dess att vi packat upp dem och godkänt dem.
  4. Placera en lapp med ditt returnummer i paketet så att vi kan identifiera vem det kommer ifrån och vilken order som ska krediteras. Ditt returnummer är ditt ordernummer med ett R före. Om du bara returnerar eller byter vissa av varorna du beställt hos oss noterar du detta på lappen så att vi vet att det inte fattas något i din retur.

Retur- & bytesrätt gäller inte på specialbeställningar eller för företag.

Återbetalning

Betalar du med faktura justerar du beloppet för returen själv på den faktura som låg i paketet vid leveransen. Du betalar endast för de varor du behåller samt eventuella avgifter. Vi justerar fakturabeloppet så fort returen inkommit och godkänts. OBS! Vi skickar inte ut någon ny faktura till dig vid retur. Använd den ursprungliga fakturan för att betala in dina avgifter. Om du behöver en korrigerad faktura, var vänlig ta kontakt med oss på retur@uttaget.se. Om du betalat med bank-/betalkort så återför vi pengarna till ditt konto. Tänk på att pengarna går tillbaka till kontot på samma datum då du en gång gjorde din beställning. När du gör ett kontoutdrag eller ringer din bank får du ibland granska gamla transaktioner.

OBS! Normalt tar det ca två veckor från att du skickat din retur till oss innan du erhåller eventuell återbetalning. I undantagsfall kan det ta upp till 30 dagar vid återbetalning, vilket är maxtiden enligt lag.

Reklamation

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta oss så snart som möjligt på support@uttaget.se, dock senast inom 14 dagar. I de allra flesta fall behöver vi en bild på skadan eller problemet om det är en defekt. Om emballaget var skadat, informera om detta där du hämtade ut paketet samt ta en bild på emballaget också. Vi står självklart för frakten vid felleveranser samt reklamationer.

OBS! Vid en reklamation görs en utredning av produkten, och i vissa fall får vi skicka reklamationen vidare för utredning hos leverantören. Dina åsikter som kund värderas högt och därför ber vi dig att kontakta oss vid åsikter eller bekymmer.

Ej utlösta paket eller felskickade paket

Om vi får tillbaka paket som inte lösts ut från Posten eller annat ombud, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga de kostnader som uppstår i samband med en sådan retur + hanteringskostnad (395 SEK f.n. inom Sverige, 995 SEK för andra länder). Faktura skickas ut inom 3 dagar från datumet då det outlösta paketet registrerats hos oss. Har man fler än 3 outlösta paket så kommer ens kundnummer att spärras för shopping hos oss.

Om du skickar tillbaka ditt paket på ett felaktigt sätt

(Exempelvis genom att skicka som Postpaket, eller till kontoret istället för till lagret) så kommer vi inte kunna ta emot ditt paket, utan det kommer återgå till dig efter en tid. Detta kan innebära kostnader för dig som kund, så var noga med att följa våra retur- och reklamationsanvisningar.

Undantag av returrätt& ångerrätt

Returrätt och ångerrätt utgår ej för företag/juridisk person eller specialbeställningar. Vissa avgränsningar gäller dessutom för produkter av särskild säsongskaraktär.