Laddar, vänta lite...

Vanliga frågor & svar

Vad har ni för fraktkostnad?
Hos oss på Uttaget Belysning är frakten 69 kr. Handlar Du för mer än 600 kr har Du fri frakt. Och du - Returfrakten är gratis! 

Var är mina lampor?
När vi packat & skickat dina lampor så har du fått ett mail med information om hur du spårar ditt paket och det relevanta spårningsnumret. Har du inte fått ett sådant mail kan det vara som så att din försändelse är försenad, eller inväntar en försenad lampa om du har beställt från många olika leverantörer. Hittar du inte ditt mail är du varmt välkommen att maila oss på support@uttaget.se så hjälper vi dig att ta reda på var ditt paket är.

Har ni en butik jag kan besöka?
Nej - vi är primärt en ebutik med större delen av vårt enorma sortiment endast och enbart tillgängligt på nätet. Om vi skulle ha en fysisk butik med över 5000 olika lampor i varierande färger och storlekar hade vi varit större än de flesta stormarknader till ytan.

Har min beställning gått igenom?
Om du är osäker på att din beställning gått igenom finns det flera sätt att kontrollera detta.
* När ordern lades ska du ha fått upp en sida med rubriken ”Tack för din beställning".
* En orderbekräftelse ska ha skickats till din angivna mailadress.

Kan jag lägga till/byta varor på min order som redan är gjord?
Vi arbetar hårt för att våra leveranser ska vara så snabba som bara möjligt, och ibland innebär detta att vi redan hunnit skicka din order - men det är aldrig för sent att försöka! Ta kontakt med oss på support@uttaget.se så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig korrigera din order.

För byten av varor i en redan lagd order beror detta på vad du önskar byta till samt om vi hunnit packa din order eller inte. Därför är det viktigt att du kontaktar oss så snart du vet att du vill byta så gör vi allt vi kan för att hjälpa dig att få dina önskade varor!

Var är min faktura?
Din faktura ligger i paketet som vi skickar till dig, vilket betyder att du har två veckor på dig att betala från att vi har skickat ditt paket. Om du tappat bort din faktura, hör av dig till oss så skickar vi ut en ny via eposten till dig. Om du vill ha en ny pappersfaktura behöver vi tyvärr ta ut en avgift på 29 kr för detta.

När jag väljer att betala med kort, varför måste jag ange en särskild säkerhetskod efter att jag knappat in mina kort uppgifter? / Vad är 3Dsecure?
Vi tillämpar en säkerhetslösning som kallas 3D-secure. 3D-secure är en standard utvecklad av Visa och Mastercard och går ut på att kortinnehavaren måste identifiera sig i samband med kortköp på Internet. För dig som kund innebär detta en trygghet och en höjd säkerhet gentemot kortbedrägeri. Rent praktiskt fungerar tjänsten så att du anger ditt kortnummer som vanligt. Via krypterad kommunikation kontrolleras det av kortföretaget via en speciell säkerhetsserver. För att kunna verifiera dina uppgifter behöver du därför identifiera dig med ett lösenord så att banken kan se att det är du och ingen annan som gör transaktionen.

Hur du identifierar dig beror på vilken bank du har, då bankernas lösningar ser olika ut. Är du osäker kan du gärna läsa om de olika bankernas lösningar nedan, alternativt kontakta din kortutställande bank.

Är alla priser på Uttaget Belysning inklusive moms?
Priserna på våra produkter anges i svenska kronor och inkluderar alltid moms. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna på webbplatsen utan föregående avisering.

Kan ni specialbeställa hem en modell/färg/märke åt mig?
Om det är möjligt att få fram den modell, lampa eller märke du vill ha så gör vi vårt bästa för att uppfylla din order. Dock kan vi inte garantera priserna på dessa specialbeställda varor och andra regler gäller vid öppet köp än vanligt då vi generellt sett inte kan återsälja returnerade varor då de ligger utanför vårt ordinarie sortiment. Ta kontakt med oss på support@uttaget.se

När skickas min beställning?
Alla ordrar som kommer in före kl 13:00 behandlas samma dag och beroende på leverantör och sammansättning av din leverans så varierar leveranstiderna, men generellt sett brukar vi skicka dina varor inom 2-7 arbetsdagar.

Jag har inte fått någon orderbekräftelse?
Var alltid noga med att kontrollera så att din e-postadress är korrekt, detta är den vanligaste orsaken till utebliven orderbekräftelse. Det kan även vara att din e-postleverantör har ett SPAM-filter som blockerar vissa mail.

Hur gör jag om jag har fått fel vara?
Har du fått fel artikel skickad till dig eller att varan inte är i förväntat skick kontaktar du vår kundtjänst på support@uttaget.se. Vi kommer att kontakta dig inom 24 timmar på arbetsdagar, alt. närmaste vardag efter helg.

Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?
Vi på Uttaget Belysning följer alltid konsumentköplagen vid eventuella reklamationer, se www.konsumentverket.se. Vi står alltid för portot när det är ett fel eller en reklamation.

Om du har fått en vara som är felaktig eller som måste reklameras ber vi dig att skicka en bild på reklamationen samt förklara problemet och skicka detta till vår kundtjänst på support@uttaget.se. Vi kommer att kontakta dig inom 24 timmar på arbetsdagar. Vid en eventuell tvist så följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Hur returnerar eller byter jag vara?
Vi på Uttaget Belysning tror att det tar en stund att känna efter om en lampa passar där hemma, vilket kan ta lite tid. Därför erbjuder vi dig som kund 14 dagars öppet köp. Kom bara ihåg att emballage och förpackning inte får vara skadade när du vill returnera din lampa.

Du står för portot till oss och vi står för portot tillbaka till dig om du vill byta vara. 

Tänk på att om du har köpt en produkt, så är emballaget/kartongen/förpackningen om varan en del av varan. Så tejpa eller skriv inte direkt på den. Du får dock självklart öppna förpackningen så att du kan se och känna på varan.

När får jag min återbetalning?
När man skickat en retur till oss så görs den ekonomiska korrigeringen utifrån vilket betalsätt man valt på sin order från början. Om du valt att betala med betalkort direkt på sidan vid beställningstillfället så kommer en återbetalning att ske till samma kort inom 30 bankdagar efter att vi mottagit och registrerat returen hos oss. Om du valt betalsätt faktura så kommer den/de returnerade varorna att nollas på fakturan så fort vi fått in din retur. (Vid retur på en order mot faktura betalar man alltså bara in för det man behåller samt för avgifterna på ordern) I andra fall bör man kontakta oss på support@uttaget.se för att lösa eventuella andra återbetalningsfrågor.

Hur gör jag om jag vill beställa till ett annat land än Sverige, Finland eller Danmark?
Då fraktpriserna varierar stort beroende på vart vi ska skicka dina lampor, och speciellt beroende på vilka sorts lampor vi skickar till dig, så ber vi dig att kontakta oss på support@uttaget.se för att få en aktuell prisuppgift för frakten samt hjälp med hur du lägger din beställning.

Jag är under 18 år, kan jag handla då?
Om du är under 18 år så måste du alltid ha målsmans tillstånd för att kunna beställa hos oss.

Kan jag byta leveransadress efter det att beställningen har lagts?
Om vi inte hunnit skicka iväg din order så gör vi alltid vårt bästa för att kunna ändra adress. Skicka då ett mail till vår kundtjänst på support@uttaget.se och skriv ”Fel leveransadress” i ämnesraden. Skriv sedan ditt ordernummer och den rätta adressen i mailet så kommer vi att bekräfta din ändring när den gjorts. Det går dock aldrig att ändra adress om man valt faktura som betalsätt, eftersom beställningen av säkerhetsskäl alltid skickas till den adress där du är folkbokförd.

Jag kan inte beställa på hemsidan?
Har du problem att beställa på hemsidan kan det exempelvis bero på att du försöker att betala med ett kontokort eller betalsätt som vi i dagsläget inte har något samarbete med tex med VISA Electron eller American Express. Du kan inte heller välja betalsätt ”Faktura” eller ”Delbetalning” om paketet ska skickas till annan adress än den du är folkbokförd på. Om ditt problem inte har med detta att göra, ta gärna en bild av skärmen och maila oss på support@uttaget.se med bilden så ska vi göra vårt bästa för att lösa problemet.

Vad händer om min beställning blir försenad?
Eftersom vi inte har alla produkter på vårt eget centrallager utan beställer in produkter dagligen, är vi beroende av att leveranserna till oss fungerar. Ibland händer det att en inleverans blir försenad, och det betyder att utleveransen av din beställning kan ta lite längre tid än beräknat. Vi kan alltså inte garantera att din beställning kommer fram till en viss dag. Leveransproblem som vi känner till får du information om så snart vi själva blir medvetna om det.

Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Vad händer om min lampa är slut?
Ibland händer det att lagerinformationen inte hunnit uppdateras på hemsidan, i vilket fall vi kontaktar dig och erbjuder dig möjligheten att köpa en annan lampa med en rabatt som plåster på såren för detta. Vi gör dock alltid allt vi kan för att leta reda på din lampa hos leverantörer eller andra återförsäljare för att kunna fullfölja din order innan vi meddelar dig att lampan är slut.

Varför måste ni ha mitt personnummer?
Alla uppgifter som lämnas till oss eller som vi får del av när du besöker vår sajt kommer att behandlas av Uttaget Belysning i egenskap av personuppgiftslagen (PUL). Informationen kommer att användas i syftet att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig. Ingen annan än enbart Uttaget Belysning kommer att ta del av dessa uppgifter.